Počet zobrazení stránky

čtvrtek 20. května 2010

Kapitola 22 Blue Mountains


Celý poslední týden v Sydney déšť. Měl jsem veliké plány, ale co můžu podniknout, když pořád má jen pršet. Až ve středu se zdá, že čtvrtek by měl přinést změnu, takže neváhám a balím věci. Zítra budu vstávat před šestou, protože jedna cesta vlakem zabere dvě hodiny, samotná trasa má mít okolo šesti hodin, když přičtu nějaké kochání, mohl bych dorazit domů dost pozdě.
                Vstát takhle brzo a nemuset nikam je pro mě asi největší zkouškou dne. Problém je však v tom, že jsem si zapomněl připravit něco k jídlu, takže jen stroze posnídám topinky a utíkám do Colesu koupit něco k jídlu. Mám přesně určený čas, abych vše stihl, ale dnes nemám absolutně nápad co si koupit, zase nechci zaplatit za jídlo víc než za celý výlet. Bohužel čas na rozmyšlení rychle utíká a já musím jednat, takže si rychle beru půl kila máslových sušenek a jdu k pokladně, kde si teprve prodavačka laxně počítá hotovost do kasy. Říkám jí: „Nestihnu vlak“ Ona jen odpovídá: „Nu, já musím mít připravenou kasu.“ Tak jí dávám sušenky, ať si je nechá, a odcházím, ale naštěstí se mě ujal nějaký jiný prodavač, takže jsem bez jídla neodešel. Na nádraží vzniká další problém, protože mi internet napsal, že vlak jede z nástupiště dvanáct. Tak proč tady minutu před odjezdem není? Na vedlejším peroně vlak stojí, ptám se hlídky vlaku, kde najít ten správný. Ona se jen ušklíbla a řekla - tenhle jede do Blue Mountains. 
Do vlaku vcházím za zvuku píšťalky, dveře za mnou se zavírají a vlak se rozjíždí. Nejprve se koleje prodírají hustým městem, až asi po hodině začíná ubývat domů a hřeben hor je už na dohled. Na úpatí hor si začínám myslet, že tu bude výtah na vlak, ale vlak si nakonec poradí i bez výtahu. Ve strmých skalách se vlak kroutí a projíždí tunelem. Ani se nezdá, jak rychle jsme nabrali výšku. Teď už se ráz krajiny změnil, všude kolem je prales, my jsme nad tím vším, dokonce můžeme pozorovat z města vycházející slunce, nebo opar vycházející z útrob pralesa. I když už jsem v Blue Mountains byl, přesto nevím, jestli jsem si našel správnou zastávku, a nevím, kudy od nádraží, protože naposledy jsem tu byl autem, jen se tak podívat, kde co je. Opouštím vlak a poprvé za celou dobu v Austrálii vidím , že z mého dechu jde kouř, jsem osm set metrů nad mořem, tak se není čemu divit. První úspěch je, že jsem na správné zastávce, pak však začal větší problém, vlak tu jede přímo po hřebeni a já nemám ani páru o tom, na které straně hřebene jsou Wentworthovy vodopády, což je můj první cíl. Podle vodopádů se jmenuje celá tahle vesnice, takže cedule s tímhle názvem jsou téměř všude, ale nakonec mi jedna cesta přijde sympatická, jmenuje se Falls roud. Když už deset minut kráčím po téhle cestě, nedá mi to a musím se zeptat. Paní mě uklidnila, opravdu jdu správně. Netrvá dlouho a já stojím na rozhledně nad vodopády, slyšel jsem, že tu bývají inverze, ale když pod sebou v údolí vidím nalité mléko, vyráží mi to dech. Místní paní se přišla po ránu jen tak pokochat pohledem do údolí, na jejím výrazu je vidět, jak tuhle krajinu miluje, dokonce mi říká: „To je nádhera, co?“ „ Je, “ odpovídám.
Nabídku, jestli chci s tou krásou vyfotit, neodmítám. Jen co mi udělala fotku, vrací foťák a mizí. Cesta k úpatí vodopádu vede jen řídkým pralesem. I když skoro čtyři dny pršelo, vody v potoce není nějak závratně víc, takže vodopády se moc nezměnily. Od úpatí vede hodně kolmá cesta ražená ve skále k prvnímu stupni, kde se potok brodí. Tady jsem ještě taky byl, ale dál už pro mě cesta bude úplně nová a neobjevená, další super věc je to, že tu není nikdo. Je totiž pracovní týden a předpověď byla nejistá, takže si to dost lidí rozmyslelo. Jen chvíli se kochám proudem padající vody a pak pokračuji. Cesta vede po vrstevnici asi dalších tři sta metrů, než se rozdělí. Jedna cesta pokračuje dál a druhá s červeným nápisem“ jen pro zkušené“ vede dolů k poslední části vodopádu. Nepřijde mi, že je to až tak těžké, schůdky jsou opatřené zábradlím a podrobným popisem, jak je bezpečně sejít. Někdy na sebe schůdky navazují tak, že slézám jedny a narážím na zábradlí, s překvapením se rozhlížím, než zjišťuji, že za ně musím jít, abych našel další. Už nejsem v tom řídkém pralese, ale v docela hustém porostu, který se otevírá až těsně pod vodopádem. Voda taky padá jedním proudem a z větší výšky. Je v rohu, takže když stojím pod ním, víc než sto osmdesát stupňů kolem mě jsou vysoké skály a za mnou jen hustý prales. Teď jen doplnit tekutiny a ponořit se do moře stromů a zvláštních, pro mě cizích rostlin. Po dvaceti minutách chůze zjišťuji, že nejen rostlin. Je tu papoušek, který se prozradil štěbetáním. Musím sejít trochu z cesty, abych ho mohl vidět. Všude jsou tu papoušci, většinou  jen korely, ale tenhle druh je jiný. Má krásné červenomodré zbarvení a není tak hlučný, možná proto, že se právě snaží nalákat samičku, která sedí v povzdálí. Když se však snažím přiblížit kvůli fotce, odlétají oba. Teď si uvědomuji příběh Kanaďana, který opustil cestu a ztratil se tak na osm dní. Nakonec ho našli a on na tomhle příběhu zbohatl, ale o to já nestojím, takže se rychle vracím na cestu a pokračuji dál. Některé ze stromů u cesty tu stojí majestátně už přes stovky let. Někde v útrobách tohohle pralesa se asi před dvěma lety našly nejstarší stromy světa, ale kde jsou, to ví jen pár ochranářů. Dokonce když tam vedli novináře,zavázali jim oči, aby nevěděli, kde to je. Po tom, co se cesta odloučila od skal, se zase začíná pomalu vracet a mně se zdá, že jsem nějak rychlý.

 Nezdá, k dalším vodopádům dorážím už po hodině a půl chůze, což je v půlce trasy. Jsou menší, protože padají po terasách, takže jak stoupám z údolí, objevuji stále nové a stále jiné. Až téměř pod úpatím skal se cesta vzdaluje od toku, aby obešla poslední vodopád. Na křižovatce, kde se cesta vrací zpět vrchem, pracují lesní dělníci na údržbě cesty. Nevracím se zpět. Měním plán, protože mám ještě spoustu času a vrchní cestou bych byl zpět za hodinu. Takže pokračuju po vrchu dál, měl bych dojít do Katoomby. Je to město, které se díky skalnímu útvaru „Tři Sestry“, stalo centrem turismu. Cesta nejprve vede přes hustý prales, procházím přes visutý most, až se dostávám nad úpatí skal, na které jsem se celou dobu díval zespodu. Cestou je několik odboček, kde jsou výhledy na celé údolí, já neodolám ani jednou. Pak se dostávám k odbočce, kde se píše, že je další z výhledů, ale asi kilometr vzdálený, opět neváhám. Ačkoli nechci, cesta překvapivě klesá. Chvílemi mi hlavou probleskává, jestli bych se neměl vrátit, ale pocit zvědavosti je nakonec silnější. Z první vyhlídky jsem poměrně zklamaný, je tu hustý porost, takže se ani nedá udělat rozumná fotka. Naštěstí ten pravý výhled čeká kousek za ní. Je to tu jako v ráji. Dole hluboko pode mnou je hejno papoušků, kteří celému pohledu dodávají i zvukový doprovod, a úžasná vůně doplňuje celkový dojem. Modré hory se tomu neříká jen tak. Název je kvůli tomu, že množství eukalyptů v pralese vylučuje modrý opar, který pokrývá celé údolí a dodává mu tak čistou vůni pralesa, která díky oparu je i vidět. Nakonec výhled. Možná ta zima tady posunula všechny mraky vysoko na oblohu, abych mohl vidět i skály, které jsou obvykle skryty v mlze dálky. Je to jako pohled na moře z vysokých útesů, jen tam dole nepoletují rackové, ale papoušci a tam v dálce to není opuštěný ostrov, ale jen další kopec ohraničený skálou. Protože zrovna nevím, kde zrovna jsem, musím se vydat zpět na hlavní cestu. I když se to zdálo daleko, netrvá mi dlouho a šlapu po okraji skal směrem k městu. První známkou civilizace je obrovské golfové hřiště, které míjím. Po chvíli zjišťuji, že se jedná o celé rekreační centrum, je tu lanové centrum, evidentně dlouho nepožívané, a ohromný komplex budov nějakého hotelu. Podle všeho jsem ještě daleko od Katoomby, ale nevadí, jsem ve vedlejší vesnici Leura, odkud jede stejný vlak, takže jdu na nádraží a po dlouhém výletě jsem rád, že si na dvě hodiny ve vlaku sednu.  Po dlouhé době jsem zas zaměstnal nohy a zdá se, že zítra je pořádně ucítím, ale musím trénovat, čekají mě dva týdny chození.


Žádné komentáře:

Okomentovat