Grat Ocean Roud je cesta
vedoucí z Geelongu do Warramboolu. Kopíruje jižní pobřeží a nabízí se pohled
na neskutečně krásnou přímořskou přírodu plnou rostlina útesů. Nedaleko od
Geelongu je náš cíl pro dnešní noc. Po sjezdu z dálnice jsem začínal
cítit, jak na mě jde únava. Takže Koen převzal řízení a já se ujal navigace.
Nebylo mu těžké vysvětlit, že má ještě jet, a že se spaní konat nebude. Na
nocleh se mi nejvíc líbil poloostrov v prvním městečku Anglesea, ale když
jsme tam přijeli, zjistili jsme, že jde o placený kemp, a to my nehledáme.
Další dobře vyhlížející místo je parkoviště na druhé straně zátoky a to nezklamalo. Nejenže je se super
koupáním, ale i se záchody s pitnou vodou. Dokonce tu nebudeme v autě spát
sami, je tu druhé auto, které má zadýchaná skla a boty pod dveřmi. I když se prostor za sedadly zdál dostatečně
veliký, ukazuje se, že tomu tak není. Jediné možné řešení je spát každý na
jinou stranu. Tohle řešení je nepohodlné zejména proto, že vám váš soused rve
celou noc nohy do obličeje, ale momentálně není jiná možnost. Celou noc však
napravuje ráno. Slunce je ještě hluboko za obzorem, ale přesto dává dostatek
světla na ranní hygienu a na fotky měnící se oblohy. Nejdřív chceme čekat na
východ tady na parkovišti s výhledem na záliv, ale zdá se, že je ještě
dost času, tak přejíždíme k první zastávce, kterou je starý maják
v městečku Aires Intel. Pobřeží tady se přezdívá pobřeží vraků.
Má to svůj
důvod, nejedna loď našla svůj konec u jednoho z mnoha místních útesů.
Proto tu stojí majestátný maják, u kterého čekáme na první ranní paprsky
slunce. Krom majáku je tu i vyhlídka, která je díky poloostrovu vysazená do
moře. Asi nemusím popisovat, jak vypadá východ slunce. Tenhle byl zvláštní tím, že vlny měnily odrazy slunce, a
tak se nedalo vyfotit dvě stejné fotky. Každou sekundou se výhled před námi
trošičku změnil. Nikdy jsem si nevšiml, jak první paprsky umí ohřívat vše
kolem, čím teplejší barvy se před námi objevují, tím tepleji je nám. I když
jsme v Austrálii, zima dostává své slovo. K ránu se na teploměru
objevilo osm stupňů, což už přestává být teplota ideální pro spaní venku. Teď
se však vracíme k autu se sluncem v zádech.
Další naše zastávka
je Lorne, kde je první informační centrum, kde by nás měli upozornit na
nejhezčí části cesty. Je nám jasné, že všechno stihnout nemůžeme, takže si
musíme vybrat to nejlepší. Jako na potvoru však narážíme na zavřené dveře. I
když ne úplně zavřené. Za sklem je informační pult, který můžeme ovládat zpoza
dveří. Je to super nápad, ale asi nejvíc nám nakonec říkají letáky. V nich
se dočítáme, že nejzajímavější část cesty je v Apollo Bay, kde začíná
Great Ocean Walk. Bohužel je to cesta jen pro turisty a je na několik dní, ale
to neznamená, že nemůžeme kus projít a pak pokračovat dál autem. Ráno se zdálo,
že nám počasí bude přát, ale čím jedeme dál, tím se modrá obloha mění
v černou. V samotném Apollo Bay začínám podléhat trudomyslnosti. Spouští
se déšť a v informačním centru nám slečna s úsměvem oznamuje, že
pršet bude celé dva dny, ale zítra trošku míň. „Nebudeme ji poslouchat“, říká
mi Koen a má pravdu, kdo jiný než naše myšlenky dokážou odehnat mraky pryč.
Pěší cesta začíná uprostřed deštného pralesa, kam se vydáváme jen na okraj,
tady to nebude nic krásného a přijdeme o čas. Odebíráme se tedy na druhou část
poloostrova s tím, že dojdeme k majáku na samotném cípu z druhé
strany, hlavně kvůli lesu, kde by se měly hojně vyskytovat koaly. I když po
první zkušenosti s názvy lesů podle zvířat nějak nechceme věřit, že
tentokrát koalu v živé přírodě opravdu uvidíme. Z na mapě průjezdné cesty se stává
neprůjezdná a chvílemi musíme zpomalit na minimum.
Cesta končí u jezera Costin,
kde je robustní dřevěný most, kterému nikdo z nás nevěří, ale jelikož na
druhé straně stojí řada aut, nezbývá než věřit.
Takže vyrážíme, pravda, že je
to asi risk, ale fotky budou vypadat jako bychom letěli. Koenovi říkám, kdyby
se cokoli dělo, ať na to šlápne. Most nás
nakonec udržel a i déšť už ustoupil. Cedule nás informují, že tady chodci přespávají,
je tu několik placů na stan a dokonce i pitná voda. Dík cedulím vycházíme na
nejbližší kopec a dostáváme se tak na místo, kde můžeme nádherně vidět celé
jezero vlévající se do moře. Odtud se cesta stáčí na západ, což mě začíná
znervózňovat, a když po dvou kilometrech říkám Koenovi, že jdeme špatně a že
musíme zpět, už mě za dobrého navigátora nepovažuje. Druhá cesta se dává rovnou
správným směrem, ale ještě před mostem.
Stoupá písečnou cestou na protější kopec, ale není tu takový výhled, což
mě trošku omlouvá. Za kopcem se přibližujeme k moři, takže na jedné straně
hluboko pod námi bouří vlny narážející na písečnou pláž a na druhé je zem plná
křovin. Chvílemi nás cesta vede tunelem v křovinatém porostu a chvílemi
jdeme po pusté zemi, kde mezi kameny prorůstají trsy trávy, které stíhají
místní klokani spást. Cestou říkám Koenovi, že až půjdeme zpět od majáku, půjdeme
potmě. „Ne nepůjdeme, vždyť cesta trvá dvě hodiny.“ „Trvá, ale jen jedna,“ odpovídám.
Nějak jsem počítal, že to dojdeme potmě, ale
Koen je ta rozumná složka výpravy. Takže půjdeme ještě hodinu a pak se vrátíme,
ono ani nejde počítat s tím, že by se příroda změnila. Otáčíme se ve
chvíli, kdy je vidět daleko před nás a maják ještě nikde, bylo by potřeba jít
ještě minimálně hodinu. Cesta zpět už nemá nic nového, co by nám mohla
nabídnout. Den se pomalu chýlí ke konci a my nemáme nic k večeři a ani
nevíme, kde přespíme. Teď vím, že byla chyba, že jsme ve městě nic nekoupili.
Další vesnice vypadá, že by v ní mohl být obchod, ale je to risk, když se
vrátím zpět, bude to jistější, ale proč to nerisknout? V téhle části se
silnice odlučuje od moře a vede přes hory. I když kopce nedosahují tak vysoko,
aby se daly považovat za pohoří, cesta se houpá nahoru a dolů, takže si
připadáme jako v Alpách. Nakonec Koen je Holanďan, takže kopce skoro
nezná. Ve vsi je malý motorest s obchodem, který nabízí téměř vše, ale
chleba se dá najít jen mražený a klobásy vypadají nedůvěryhodně. Ale co můžeme
dělat, když se navečeříme, vydržíme až do rána. Od prodavače si necháváme
poradit, že na konci vesnice je posezení s grilem, takže naplánovaná
večeře bude i teplá. Ukazuje se, že krom večeře si tu můžeme nabít telefony a
foťáky. Jak vypadaly klobásy v krámě, podle toho chutnaly, možná to bylo
tím, že jsme neměli olej, a možná tím, že na nás v obchodě čekaly příliš
dlouho. Na noc jsem přesvědčil Koena, že se
vrátíme a přespíme na dalším pro nás neznámém úseku Great Ocean Walk.
Cesta opět nezklamala, poslední část byla spíš polní cesta, jediné, co mě
překvapilo, bylo to, že po celou dobu byly podél cesty baráky. Dokonce i zastávka pro školní autobus nám
otevřela kus cesty.
Na konci cesty byl kemp pro auta. Přestože už začíná zima,
našlo se tu několik kempařů. Z parkoviště vede cesta na pláž. Začínám si
myslet, že každá pláž tady, vypadá stejně. Samý písek a špatný přístup. Slunce
tady zapadá za kopec, takže se snažíme jít dál po cestě za lepším
výhledem. Cesta stoupá a už od začátku
je vidět kam, díky pastvinám, které jsou tu všude kolem. Obchází tři menší
konce a mizí u vrcholku toho posledního a nejvyššího. My si děláme zastávku za
prvním z tří vrcholků, na Koenovi vidím, že už nechce moc chodit. Zato já
při představě, že mám veliký batoh a jdu celou trasu, získávám nadšení, které
mě i přes zapadající slunce žene dál. Na prvním vrcholku je další camp pro
turisty, co jdou celý track.
Opět je tu zázemí o jakém se českým trampům může zdát, a
výhled na moře, který budu mít před očima ještě dlouho. Po prohlídce campu se
Koen otáčí a jde do auta. Cesta mě vede po vrstevnici k nejvyššímu
vrcholu. Slunce už zapadlo a tak nezbývá moc času. Šedivý plášť už zakryl údolí
ve vnitrozemí, ale brzy zakryje i vrcholky hor a nakonec i oceán. Přes
začínající tmu vidím neuvěřitelnou kombinaci, dole na pastvině se pase kráva
s klokanem najednou. Takže klokani tu jsou, když začínám pečlivěji
prohlížet krajinu, nacházím jich ještě několik. Když se přede mnou otevírá
poslední zákoutí kopce, objevuji stádo klokanů přímo na cestě.
Asi nejsou moc
zvyklí na lidi, protože když mě jeden z nich spatří, dává znamení a
všichni se dávají na úprk. Naštěstí směrem k vrcholku kopce, na který
mířím. Jak se přibližují, a pozoruji stále stejné jedince, neuvědomuji si, že
se nepřesunulo celé stádo, ale jen nejzbabělejší jedinci. Ti odvážní jsou nad
cestou a ze vzdálenosti několika metrů pozorují, jak jsem fascinován jejich
kolegy. Možná je to tmou, nebo tím, že znají turisty. Nepokouším se dál
přibližovat. Stále jdu stejnou rychlostí a dělám, že o nich nevím. Všichni jsme
tak v klidu a já se cítím, jako bych splynul s místní přírodou.
Tenhle pocit se umocňuje, když docházím na vrchol. Výhled kolem dokola mi
nabízí snad vše z místní přírody. Směrem na jih je nekonečný oceán, na
východ jsou pastviny a říčka tekoucí údolím pode mnou a na západ přecházejí
pastviny v prales, ze kterého vykukuje dřevěná stavba. K tomu všemu
jsou kolem mě stále klokani, kteří si mě přestávají úplně všímat. Jediné, co mě
mrzí, je to, že tma mi zakazuje vzít si na památku fotku téhle nádhery, musím
tedy přesvědčit Koena a vyrazit sem ráno na východ slunce. Cestou zpět jsem
rád, že vím, kam šlapu. Při sestupu nestíhám vnímat ani okolní přírodu ani
klokany, kteří jsou stále k zahlednutí, ale už jen jako hnědé tečky někde
ve tmě. Musím jen dát pozor na to, kam šlapu. Noc nás dnes čeká stejná jako
včera, jen s tím rozdílem, že nejsme na parkovišti u města, ale jsme uprostřed
krásné přírody.
Takže všechno zlé je k něčemu dobré.
Přístupová cesta k útesům je totiž pod silnicí, a tak z auta nejde
nic poznat.
A je to tu, stojím před
skalami, které jsem chtěl vidět už od chvíle, kdy jsem začal pracovat
s myšlenkou, že pojedu do Austrálie. Po obou stranách z moře ční
vysoká skaliska, které moře nezničilo, ba naopak vytvarovalo je do věží, které
jsou dominantou celé ho kontinentu. Jediné, co mě vytrhuje od nádherné přírody,
je chodníček upravený pro vozíčkáře a zábradlí, které nás drží na straně
civilizace. Teď když tady stojím, je mi spíš smutno. Dokázal jsem to a teď už
mě čeká jen návrat zpět do všedního života. Marně se snažím přesvědčit se,
abych v tuhle chvíli na budoucnost nemyslel. Cesta končí na jednom
z výstupků, je tu oplocená rozhlednička, ale když chci vyfotit nějakou
rozumnou fotku, nejde to. Musím tedy přelézt plot a jít kus mimo. Co by člověk
neudělal pro pěknou fotku. Je to bezpečné, protože okraj skály je ještě čtyři
metry ode mě. Dokonce Koen, který na mě
ošklivě koukal, už je po mém boku a fotí. Krom těchto skal by tu mělo být ještě
několik skalních útvarů a žena ze zoo nám říkala, že ty další nejsou už
tak komerční a podle ní jsou hezčí, takže teď jen najít, kde jsou.
Silnice vede jen stepí a nejsou tu žádné stromy, takže
najít další odbočku není tak těžké. Jsou tu však dvě možnosti kam jet, takže to
vypadá, že tu chvíli pobudeme. První z nich je asi stometrový chodníček
s výhledem na východ, opět je tu několik věží čnících z moře. Jedno
je spíš takový ostrov rostlý podél cesty. I když už nejde o tak velkolepý
pohled, stejně by se člověk dokázal koukat celé hodiny na mořem omílané skály.
Druhá cesta už bude delší, podle cedulí má přes kilometr. Opět obcházíme
skaliska a útesy, pokaždé však narážíme na něco jiného. Jednou jdeme po
vrcholcích a jindy scházíme až na pláž, kde jsou v útesech jeskyňky plné
solných krápníků. Vytvářejí se tím, že sůl obsažená ve vzduchu se
v jeskyních sráží na stěny a skapává na zem. Dál je východ z jeskyně,
která
má druhý vstup v moři, takže každá vlna běží do vnitrozemí
doprovázena hřmotem, který umocňuje dutý prostor v jeskyni. Některé
jeskyně se provrtaly naprosto skrz. Jedna taková je v nejznámějším útvaru,
který se jmenuje Londýnský most. Je to osamocená mohutná skála, která má
v sobě díru, takže připomíná most. Poslední ze zastávek je pláž. Skály tu
na chvíli ustoupily a nechaly tak místo pro malé jezírko, které se při přílivu
spojí s mořem. Teď je tu však nádherná pláž, ze které se dá po skaliskách
jít až pod útesy. V jedné části, když nejste opatrní, narazí moře na skálu
tak prudce, že se vlna vznese a omyje vás. Při návratu na pláž dostává Koen
nápad, jít se vykoupat. Jsem vodák, tak nemůžu říct ne a navíc je to pro mě
poslední možnost smočit se v moři. Tak k jeho překvapení přikyvuji, že
do toho jdu. Vracíme se tedy k autu pro věci a celou cestu si říkáme, jací
jsme blázni. A když cestou k pláži míjíme ceduli unsave beach, vysvětluji
Koenovi, že un znamená něco jako super. Nápis přitom říká, že pláž není
chráněná. Převlékáme se velice rychle, protože už ze vzduchu je znát, jak je
voda studená. Ještě fotka s tričkem a pak hurá do toho. Nejprve stojím jen
po kolena. Voda už je takové teploty, na kterou si prostě nezvyknu, takže musím
skočit. Koenovi se také nechce, ale když už plavu, odhodlává se taky. No plavu,
spíš dělám jen pár temp a vracím se blíž ke břehu. Pak jen něco vyfotit a
mažeme z vody.
Ten pocit, když se
oblékáme, je k nezaplacení, je to lepší než vypít energetický nápoj.
Najednou jsme oba plní dobré nálady. Dokonce jsem se i smířil s tím, že
jedu domů, protože náš rybník bude mít mnohem lepší teplotu. Cestou zpět si
ještě děláme srandu z cedule. Snad nám cesta do Mebourne rychle uteče a
hlavně doufám, že dojedeme bez nehody, což tady člověk nikdy neví, ještě musíme
odolat zapadajícímu slunci a klokanům, kteří jsou nejčastější příčinou
dopravních nehod. Do Melbourne nepojedeme po Great Ocean Roud, ale vnitrozemím,
což je o dost rychlejší a teď už nám jde i o spotřebu a o to, abychom našli
nějakou zastávku na večeři. Což se nám daří, až potom, co najedeme na dálnici
mířící přímo do Melbourne. Tma nás dohání až téměř před Melbourne, čehož
nemůžeme litovat, vidět rozsvícené mrakodrapy v centru nám přináší
poslední dobrý pocit z cesty, pak už jen naše ubytování, které není
nikterak luxusní, ale je to zadarmo a o dost lepší než se těsnat v autě.
Žádné komentáře:
Okomentovat